Starší generace ještě pamatuje advent jako období klidu. Podzim se přehoupl do své druhé poloviny, slunce bylo na obloze v průběhu dne již pouhých osm, devět hodin. Tou dobou sice vrcholily přípravy na slavnostní období svátků vánočních, ale tak nějak tiše, skromně a pokorně.
Pojem adventu ztrácí svůj smysl
Dříve lidé trávili v tomto období doma více času, zatímco dnes se advent proměnil v honičku nakupování a shánění dárků. Čím více, tím lépe. Již na konci listopadu se v domovních schránkách objevují tematicky zaměřené komerční reklamní letáky obchodních řetězců a kolem nás se v nákupních centrech ozývají známá slova vánočních koled, aby jaksi připomněly, že se blíží svátky, ačkoli tomu většinou teplé počasí příliš nenasvědčuje.
Dříve se koledy začaly zpívat až na Štědrý den, advent byl ve znamení jiných písní, byly o lásce a o naději, měly velmi hluboký podtext a myšlenku. Časem se však kamsi vytratily a dnes už si na ně takřka nikdo ani nevzpomene.
Zpomalme tempo alespoň na vánoce
Právě v souvislosti s vánočním časem je možné v odstupu několika desetiletí zaznamenat markantní zrychlení celého procesu. Je to až absurdní, na nic nezbývá čas – škola, zaměstnání, stromek, dárky, cukroví, slavnostní tabule, pochutiny, alkohol, řízky, salát, pohádky v televizi, blahopřání přes e-mail, sociální sítě a SMS. Nemáme čas se ani v klidu projít, jen tak si popovídat třeba u šálku horkého čaje. Jít pěšky několik kilometrů na půlnoční mši? Ani nápad, pojedeme přece autem!
A ruku na srdce, kdo z vás si na vánoce vzpomněl na zvířata v přírodě a odnesl jim do krmelce něco k jídlu? Kdo se za jasné noci plné hvězd podíval také tam nahoru do milionů světů v naší galaxii, kdo se alespoň zamyslel nad tím, jak žijí lidé bez domova, že existují země, kde i malé děti nemají dostatek pitné vody, zatímco u nás jsou přeplněné regály pamlsků, na něž odkazují reklamní spoty den co den?