Zánovní mikrovlnná trouba nebo kávovar by rozhodně měly pracovat mnohem déle než jen do ukončení záruční lhůty. Sice se obvykle nejedná o přístroje, jejichž cena by byla kdovíjak vysoká, ale i tak jde minimálně o jednu či dvě tisícovky, což pro většinu lidí jsou už slušné peníze. A co takový mobil? I ty stále častěji vypovídají bez předešlého poškození službu.
Ovšem moderní chytrý mobilní telefon nekoupíte za pár stokorun, ale klidně i za dvacet tisíc. Za tu cenu by už měl přeci jen něco vydržet, a ne se po pár letech odejít bez udání důvodu do křemíkového nebe.
Existuje podezření, že mnozí výrobci elektroniky používají takzvaná šidítka, tedy součástky, které mají zlikvidovat přístroj ve chvíli, kdy už se na něj přestane vztahovat záruční lhůta. Důvodem samozřejmě není nic jiného než zisk. Jakmile se nám zničí mobil, nejspíš si budeme muset koupit nějaký nový. A často od stejné společnosti. Šidítka jako taková jsou nejspíše pouze pověrou, jelikož se nikdy nikomu nepodařilo nic takového v přístrojích najít. I tak ale mohou být vyráběny spotřebiče a různé další elektronické přístroje tak, aby neměly příliš dlouhou životnost. Těmito problémy se už zabývala i Evropská unie, která po výrobcích požaduje, aby začali prodávat zboží, které vydrží mnohem déle než jen do záruční lhůty, jinak mohou přijít tvrdé sankce.
Problémem však je, že i když se nám pokazí mikrovlnka, nebudeme ji mít kde opravit. Pokud samozřejmě není staršího data. Pro novější typy se totiž nevyrábějí žádné náhradní díly. A to neplatí pouze pro mikrovlnné trouby, ale i pro další elektroniku. Jedinou možností zatím je požádat šikovné známé, kteří se v této problematice vyznají, ať se pokusí přístroj opravit doma svépomoci a bez adekvátních náhradních dílů. U větších přístrojů to mnohdy nakonec jde, ale například u takových mobilních telefonů nebo tabletů je to prakticky nemožné.